Pages

Saturday 18 February 2012

Nasi jagung


Nasi Jagung Berserai
Sumber : CMG

Resepi nasi ni saya ambil from blog Cik Mat Gebu lagi.Cuba masak nasi ni untuk anak-anak...Mereka kata sedap sgt.Kadang-kadang idea memasak ni mmg tumpul terus..so kena la jenguk2 umah jiran..apa yer CMG masak..menarik juga nasi ni...Bila hari minggu memang saya akan cuba juga buat sesuatu yang lain dari hari biasa.Al maklumlah saya bekerja, so bila balik kerja saya teramat-amat penat...makan pun semua simple-simple.
Hidangan tengahari ni adalah resepi tertangguh juga..niat di hati nak update blog ni kalau boleh hari-hari.Tapi tak kesampaian juga...saya cuma update bila saya ada masa terluang saja.Kalau sibuk sangat or penat sangat..memang saya perlukan masa untuk rehat betul-betul.Blog pun akan sepi juga...
Ok disini saya salin resepinya yer!!!...

Bahan-bahan:-
4 cwn beras basmathi (cuci dan toskan)
1 cwn air dari jagung dalam tin*
1 cwn susu cair*
4 cwn air*
(* disatukan)
1 helai daun pandan-disimpul
1 cwn jagung dlm tin
1 cwn kacang peas dlm tin (yg ni saya tambah) 
Hirisan daun sup untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan

Bahan-bahan tumis:-
1 biji bawang besar dadu (saya blender pasal anak-anak tak suka bawang, bila blender mereka tak perasan)
1 inci halia- diketuk
3 ulas bawang putih-diketuk
1 btg serai-ditik
1 btg kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
7 kuntum bunga cengkih
1 camca besar minyak sapi
2 camca besar minyak jagung atau minyak masak

Panaskan minyak jagung dan minyak sapi dalam kuali, masukkan bahan-bahan tumis dan tumis hingga harum
Masukkan beras dan gaul rata, goreng sekejap.Kemudian alihkan ke dalam rise cooker.
masukkan jagung, daun pandan, air+susu+jus jagung.
Masukkan sedikit garam, kacau dan biarkan nasi masak...
Bila nasi dah masak..gembur-gemburkan nasi tersebut...
Boleh dimakan dengan sambal ayam ..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...