Pages

Saturday 18 February 2012

Kek Karamel Chocolate Moist




Setiap hari saya buka tutup blog dirabakers...teringin sgt nak buat kek choc moist ni.Tengok pic kat blog tuan empunya pun dah terliur sangat.Setiap hari juga saya studi macam mana cara nak buatnya sebab saya terfikir...klu karamel diletak ngan choc moist mesti hancus...rupa-rupanya kita kena bakar atau kukus dulu karamelnya sehingga masak dan beku.Barulah dituang adunan choc moist.
Percubaan pertama menjadi...suker sangat...anak-anak puji kata sedap.Bawa ke ofis..kwn2 kata sedap...so rasa happy sangat.Anda diluar sana patut mencuba kek ini..memang sedap...
Saya salin  resepinya di sini yer...  resepi asal  daripada munira baharum
~kek coklat moist~ (resepi munira baharum)

bahan A:
1 cwn serbuk koko*
1 cwn susu cair*
1 cwn susu pekat (saya guna 1/2 cwn shj)*
1 cwn gula (saya guna 1/2 cwn shj)*
1 cwn minyak msk*
*semua bhn di atas digaul sebati n msk atas api perlahan...
Bila bahan dah sebati, tutup api dan rehatkan sekejap


bahanB:
3/4 cwn tepung gandum*
1 sudu kecil soda bikarbonat*
1 sudu kecil  baking powder*
*semua bahan diayak


bahanC:
4 bj telor (blender pun boleh)

cara:
satukan bhn B dan C ke dlm bhn A...
secara berselang seli n gaul ngan senduk jer...
dh sebati...ketepikan...


utk karamel:
bahan-bahan:
2 sudu besar gula (ni utk loyang saiz 8")...
kalo guna loyang kecik gula sket, loyang besar gula byk la ye...
jadikan gula hangus supaya kek xmelekat pd loyang...

bhgn atas (karamel):
1/2 tin susu cair (saya guna 1 tin)
50gm gula castor (saya guna 70 gm)
1/2 sudu teh esen vanila
3 kuning telur (saya guna 3 biji kuning telur + 2 biji telur saiz A)
(kacau sebati lembut je...jgn sampai jd buih ye)

cara:
tuang bahan karamel dlm loyang gula hangus td...
bakar sekejap dlm oven dgn kaedah bain marie (letak loyang kek dlm loyang berisi air di bwh)...agak2 15 minit camtu, utk pekatkan sikit karamelnye tu...(saya bakar 20min)
Kemudian keluarkan dari oven dan tuang adunan kek diatasnya
pastu bakar cara bain marie gak selama 1 jam @ sampai msk...suhu 160c...
Keluarkan dr oven...rehatkan dlm 15-20 minit atau sehingga betul-betul sejuk baru terbalikkan...

**jgn terbalikkan masa panas2 nnti karamelnye pecah**

**pastikan karamel dibakar atau dikukus sehingga  beku , baru tuang adunan kek diatasnya...



Saya jamin sedap kek ni...anda diluar patut mencuba





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...