Pages

Saturday 18 February 2012

Ayam sambal hutan


Resepi ini saya gandingkan dengan nasi jagung...Sedap sgt rasa masakan ni, saya ambil resepinya dari sini. Anak-anak pun suka sebab tidak berapa pedas sgt, klu nak pedas kena tambah cili lagi.Saya sediakan acar rampai juga.Tapi tak ambil gambar pun, saya rasa ramai yang pandai buat acar.
Kepada sapa2 yang berminat, boleh cuba masak hidangan ini..memang sedap dan tidak akan mengecewakan selera anda...
Saya copy paste yer resepi ni..Thanks a trillion to masam manis
Resepi Asal : Hjh Alijah Abdullah
Bahan-bahan
1 ekor ayam ~  di buang kulit dan lemak dan dipotong mengikut selera
2 cm lengkuas ~ dititik
2 batang serai ~ dititik
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis

Bahan Kisar
2 sudu makan biji ketumbar (saya tak letak sebab tak der)
2 sudu teh jintan halus
15 tangkai lada kering ~ rendam hingga lembut
12 biji bawang merah
8 biji bawang putih
2 cm kunyit hidup

Gaul ayam yang telah dicuci bersih dengan bahan kisar
Panaskan  1 senduk minyak dan tumis serai dan lengkuas sehingga wangi.
Masukkan ayam dan gaul rata
Masak hingga bahan rencah garing dan terbit minyak 
Kemudian masukkan sedikit air dan kacau sehingga rata
Masak hingga ayam empuk dan kuahnya menjadi pekat
Taburkan gula dan garam secukup rasa
Enak di makan bersama nasi dan roti.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...