Pages

Thursday 24 January 2013

Kuih kaswi gandum




Kuih ini saya buat sebab anak saya yang kecil suka sangat makannya.Tiap-tiap hari dia akan beli di kantin sekolahnya.So bila saya mengodek-godek kat dapur untuk membuat kuih ini, dia suka sangat.Dan kami semua menyantapnya jam 11 malam sambil menonton TV.Orang lain rasanya sedang enak dibuai mimpi diwaktu dan tika ini.
Inilah kali pertama kuih yang saya buat selesai dalam beberapa minit sahaja.Thanks a lot kepada pemberi resepi...

Sumber : Ha Sue

Bahan-bahannya:
4 cawan air (saya kurangkan)
1 cwn gula merah
1 cwn gula pasir
1 helai daun pandan (disimpul)
Bahan-bahan diatas dimasak dan sejukkan

2 cwn tepung gandum
1/2 cwn tepung ubi

Garam halus secukupnya
Kelapa parut (ambil yang putih sahaja)(untuk mengelakkan kelapa cepat basi, kelapa parut ini boleh dikukus dahulu)

Cara membuatnya:
Panaskan kukusan
Sapukan sedikit minyak ke dalam loyang yang hendak digunakan, kemudian lapik dengan plastik
Masukkan tepung gandum dan tepung ubi kedalam bancuhan air gula dan kacau dengan whisk sehingga sebati
Kemudian tapiskan adunan kedalam loyang dan tutup permukaan loyang dengan aluminium foil, ini untuk mengelakkan air dari penutup periuk menitik ke permukaan kuih sewaktu mengukus
Kukus selama 30 minit atau sehingga kuih betul-betul masak
Apabila telah masak, angkat dan sejukkan kuih
Untuk memotong kuih,gunakan pisau plastik,  pastikan kuih betul-betul sejuk, barulah boleh dipotong mengikut citarasa sendiri
Kemudian salutkan kuih dengan kelapa parut yang dicampur dengan garam
Sedia untuk dihidangkan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...