Pages

Monday 9 April 2012

Donut....



Donut yang sedap ni..puji diri sendiri lagi..bila buat makanan sedap kena la bagi pujian kat makanan tersebut.Rezeki tu...Saya buat donut ni just nak try saja pasal saya tak pernah buat donut seumur hidup saya..tapi tak cantik la..macam-macam lenggok bentuknya..tak bulat betul pasal saya tak der rolling pin...rolling pin saya dah jadi macam ni......

N then saya uli guna tangan anugerah Tuhan ni aje la!...So tak ler cantik lenggoknya tu..tapi bolehlah kan...asal jadi...Saya tak terfikir nak cari solutionnya..lain kali saya buat bagi cantik-cantik lenggokannya tu...Kali ni kita rasa yang ini dulu yer!...
Bahan-bahannya:
250ml air
1 biji telur
6 1/2 tsp gula kastor
1 tsb planta
2 tsb shortening
1/2 tsp ovelet
1/2 tsp garam halus
2 tsb susu tepung
1/2 tsp baking powder
1/2 tsp bread softener
1/2 tsp bread improver
500 g tepung high protein
1 paket yis mauripan

Cara-cara membuatnya:
Semua bahan masukkan kedalam bread maker...Tekan program untuk doh..
Bila dah siap diuli, keluarkan dari BM dan tumbuk-tumbukkan doh untuk mengeluarkan angin yang terperangkap.
Kemudian bulat-bulatkan doh, besar doh ikut kehendak sendiri...
Canaikan doh dengan rolling pin dan buat lubang ditengahnya
Bila semua dah selesai, biarkan adunan donut seketika,tutup dengan kain ...
Biarkan adunan donut naik 2 kali ganda
Panaskan minyak dalam kuali
Bila minyak dah panas, masukkan donut kedalam kuali...
Goreng hingga kekuningan
Angkat dan toskan..
Bila dah sejuk, gaul dengan gula kastor atau salut dengan coklat masakan yang telah dicairkan melalui kaedah  "double boiler".


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...