Pages

Sunday 18 March 2012

Sayur Bening


Busy betul hari ni...hari pertama persekolahan di negeri Kedah, Kelantan dan Terengganu selepas seminggu bercuti.Bermulalah rutin biasa di hari Ahad..hari lain ada orang uruskan anak-anak...Anak-anak lak habis waktu persekolahan tak sama masanya.. jam 12.00 pegi antar adik darjah 3...dia kelas petang...pastu berkejar kekedai runcit..beli apa-apa yang patut...balik umah kejap pastu berkejar kesekolah lagi....ambil kakak yang tamat sekolah jam 1.10 pm, pastu balik rumah... siapkan kerja yang tertangguh...sambung masak lagi...Pastu jam 2.10pm...keluar pergi ambil adik yang darjah 6 lak...Pastu balik umah, teruskan keja masak-memasak...Lewat sikit masak2 ni pasal pagi2 lagi dah siapkan keja rumah yang lain..Jadi saya pilih masakan simple sajalah...simple tapi sedap...saya cukup suka jenis-jenis masak air ni...Dahulu saya tertanya-tanya juga apa lak maknanya "bening" ni...selalu saya jumpa dalam masakan Mat Gebu...so bila dah buat, baru saya tau...oooo... inilah maksudnya "bening"...makanan sihat ni...tanpa guna minyak...saya ambil resepi ni dari buku 1 Hari 1 Resepi daripada Chef Hanieliza....

Sayur Bening
Sumber : 1 Hari 1 Resepi ...chef hanieliza
Bahan-bahannya:
Bahan A
300 g kangkung
5 biji bendi
1 biji terung bulat
5 urat kacang panjang
1 batang lobak merah
2 keping asam gelugur
5 cwn air
1 tsp garam
Daub kesum

Bahan B (dikisar)
5 biji cili merah (kalau nak pedas tambah cili api)
1 inch belacan
3 biji bawang merah

Cara-cara membuatnya:
Kangkung, lobak merah serta kacang panjang dipotong dan dibasuh.Toskan...
Basuh bendi dan potong tangkainya
Terung dibasuh dan dipotong kecil
Masukkan semua bahan A dan bahan B kedalam periuk
Masak hingga mendidih dan perasakan dengan garam dan gula...
Bila rasa dah ok, bolehlah tutup api dan hidangkan....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...