Pages

Thursday 1 March 2012

Kek Batik Arora




Terbaca kat blog masam manis, dia memuji-muji kesedapan kek ini..langsung terus terfikir nak cuba juga buat kek ini...Kesedapan kat blog takkan sama ngan hasil real didepan mata..kat blog boleh tengok pic sj and berangan....mesti sedapkan ..hati berkata-kata..kena buat..kena buat...so balik keja, lepas masak bagai terus godek2 cik PC..cari resepi kek arora ni..perjalanan pun sampai ke rumah masam manis pula ambil daripada Cida.Rasa-rasa kat umah CMG pun ada...n then kat umah kak ummi kuantan, kat umah yatie pun ada...dasat tul penangan kek ni..tapi kek otai2 ni semua color2 dia mengancam..kek saya color tak berapa sangat, maklum la masih amatur, masa nak letak perasa pun was-was..banyak mana nak letak ni..tak kesahlah..letak aja nt lps masak baru tgk hasilnya, colornya kurang mengancam..soft gitu..
Tapi kepuasan itu yang penting..takut beb!..takut tak menjadi..
masa keluarkan dari oven..yes! dalam hati ada taman..menjadi gak yer!memang suka sangat...
Tapi saya makan sikit saja, takut lak psl dah kembang sangat ni...bertambah-tambah la kolesterol ku..So saya potong-potong dan isi dalam bekas bawa ke ofis...kat sini food tester ramai...chef-chef yang hebat semua ada di sini..komen-komen daripada mereka sangat-sangat diperlukan, barulah kita tahu hasil sebenar kita...semua kata sedap, Ira kata bau dia sweet sangat macam masuk kedai kek.. so thumbs up to me! lepas tu saya isi lagi dalam bekas, anak saya bawa ketempat tuisyen..habis licin...senang tul hati saya..akhirnya kek itu tinggal bekas saja!..saya suka kalau kek yang saya masak habis..tak membazir kan!!!...
Anyway kek ni saya masak on my birthday date..Happy Birthday to me..28022012...nasib baik bukan on 29th...kalau tidak saya muda belia lg..4 tahun sekali sambut b'day...
Okaylah, saya letak resepinya di sini yer!...

Bahan-bahannya:-
250 g mentega
100g gula castor
3/4 cwn susu pekat manis
250g tepung gandum*
2 tsp baking powder
* diayak sekali
6 biji telur
1 tsp ovalette
perasa pandan
perasa blueberry
perasa oren
perasa koko
perasa strawberry

cara-cara membuatnya:-
Preheat oven 160'
Alas dasar loyang 8" dengan parchment paper dan sapu mentega termasuk tepi loyang, kemudian tabur tepung gandum dan buang lebihan tepung.Ketepikan dan sediakan adunan kek..
Dalam bekas mixer, pukul mentega, ovalette dan gula hingga kembang dan memutih
Tambah susu pekat manis dan terus pukul hingga sebati
masukkan telur sebiji demi sebiji...sebiji selang satu minit..putar lagi hingga sebati, kemudian tutup mixer
masukkan campuran tepung tadi dan kaup balik hingga rata
Kemudian bahagikan adunan kepada 5 bahagian dan tambah perasa kedalam tiap-tiap adunan.
masukkan kedalam loyang secara tompokan hingga selesai
Bakar  selama 45 min
Bila dah masak cucuk bahagian tengah kek untuk pastikan kek masak, kalau lidi keluar bersih bermakna kek telah masak.
keluarkan kek dari loyang dan sejukkan atas redai...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...