Pages

Monday 10 September 2012

Kek Lapis Keju Coklat


Memang dah lama sangat saya mengidam nak melapis kek macam kek DayangJack ini.Kek ini memerlukan komitmen yang agak tinggi juga, kesabaran dan kesungguhan.Barulah menjadi...tapi bagi saya yang pertama kali mencuba ni, nak melapis tak berapa pro lagi, lapisannya tak sama semuanya...terketar-ketar tangan ni sewaktu nak meratakan adunan didalam loyang.
Saya buat berselang seli sebab saya nak sangat dan teruja nak tengok jalur-jalur tu..tapi saya guna tepung gandum pasal tiada tepung hong kong. Namun finishingnya agak kering sikit. Tapi boleh la...untuk amatur seperti saya ni. Tak kisahlah...next time boleh cuba lagi...banyak resepi yang Dayangjack share dalam blognya...bolehlah mencuba lagi lepas ni.
Banyak lagi sebenarnya nak cuba..tak apa sabar-sabar...kita buat satu-satu dulu...yang penting selagi ada blogger nak share resepi mereka selagi itulah ilmu pengetahuan akan bertambah.Terima kasih tak terhingga untuk DayangJack atas perkongsian ini.
Saya sharekan disini resepinya untuk dikongsi-kongsi sesama kita pula...Cubalah...sedap tau!!!....

Kek Lapis Keju Coklat
Sumber : DayangJack

Bahan-bahannya:
Bahan A
7 biji telur Gred A
250g tepung hong kong (saya guna tepung gandum 220g)
180g gula halus
1 sudu besar ovalette
1 sudu kecil esen vanilla
75ml air ais

Bahan B
250g mentega berkualiti (pada suhu bilik) (saya guna Anchor)
140g cream cheese (pada suhu bilik) (saya guna Philadelphia)
7 sudu besar susu pekat manis

Bahan C
50g serbuk koko (diayak)
2-3 sudu besar susu pekat manis
sedikit coklat emulco

Cara membuatnya:-
Panaskan oven selama 5 minit.
Pukul Bahan A hingga kembang dan pekat
Dalam bekas lain, pukul bahan B hingga berkrim
Satukan Bahan A dan B, kemudian putar lagi dengan kelajuan perlahan hingga sebati
Bahagikan adunan kepada 2 bahagian, satu adunan dibiarkan kosong dan satu adunan lagi dicampur dengan bahan C. Putar hingga sebati
Bakar adunan kek  lapis demi lapis. Mula-mula adunan coklat dahulu.Anggaran 5 sudu besar satu lapisan, ratakan sehingga memenuhi permukaan loyang.
Bakar dengan suhu 180'C selama lebih kurang 5 minit.
Keluarkan dari oven dan tekan permukaan kek dengan penekan kek. Kemudian masukkan 5 sudu besar adunan tanpa coklat keatas lapisan pertama tadi. Ratakan sehingga memenuhi permukaan loyang.Kemudian bakar dan ulangi proses ini sehingga habis.
Bila telah selesai semuanya, bakar lagi kek dengan suhu 160'C selama 6 minit.
Sejukkan kek setelah dikeluarkan dari oven.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...