Pages

Sunday 29 January 2012

Pavlova


Resepi pavlova ini saya ambil dari blog irma Lama juga saya ambil masa nak buat...bila tengok ramai orang feed back kata pavlova ni sedap, so saya cuba buat juga...sebab saya nak rasa sendiri kesedapannya..betul!!..mmg sedap tambah2 lagi bila dimakan dengan buah-buahan yang agak masam.
Saya salin resepinya disini untuk rujukan saya di kemudian hari, thanks a trillion to irma atas resepi yang sedap ni...

Bahan-bahan:-
4 biji putih telur
1 cwn gula castor (saya guna 3/4 cwn shj)
1/2 tsp esen vanilla
1 tsp cuka masakan
1/2 tsb tepung jagung

Topping
1 cwn whipped cream (240ml)
1 1/2 tsb gula halus @ gula icing
1/2 tsp esen vanilla

Cara-cara membuatnya:-
Pukul telur putih sehingga berbuih
Kemudian masukkan sedikit demi sedikit gula dan terus memukul dengan kelajuan yang tinggi sehingga menjadi soft peak form.
Pada masa ni pastikan adunan berkilat, bermakna gula dah betul-betul hancur dan kalau nak confirm..terbalikkan mangkuk dan kira sehingga 10..kalau adunan tak jatuh..confirm dah jadi soft peak form
Masukkan esen vanilla dan putar lagi sehingga sebati
masukkan tepung jagung dan cuka dan gaul dengan senduk kayu shj sehingga sebati
Kemudian lukis acuan bulatan 7" atas parchment paper (kertas minyak)
Bentukkan meringue mengikut bulatan
Preheat oven selama 15 min
Kemudian setkan suhu 140'C dan bakar selama 1 jam (saya bakar selama 1 j 20min, terpulang pada oven masing-masing yer!)
Bila dah masak, warna meringue menjadi coklat muda dan kulitnya terasa garing
Tutup api dan biarkan meringue didalam oven, biarkan pintu renggang sedikit
Tunggu sehingga sejuk barulah dikeluarkan dan tanggalkan kertas minyak tersebut

Pukul whipping cream dalam bekas sehingga kental.
masukkan gula dan esen vanilla, pukul lagi dalam 2-3 min
masukkan whipped cream dalam plastik dan simpan ditempat beku
Bila nak makan barulah keluarkan whipped cream dan picit atas pavlova, hiaskan dengan buah-buahan tersebut.(saya guna strawberry dan kiwi)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...